Aanmelden

Kennismaking

Het kiezen van een basisschool voor je kind vraagt om zorgvuldigheid. Om de juiste keus te maken is het van belang dat ‘het gevoel’ goed is. Daarom nodigen wij u van harte uit voor een individueel kennismakingsbezoek en/of een eerste kennismaking tijdens de informatieavond en de open ochtend in februari.

Voor een kennismaking met ouders van eventueel toekomstige leerlingen nemen we de tijd. Daarbij hoort  een kennismakingsgesprek en een uitgebreide rondleiding door de school door de directeur. Hierdoor krijgt u als ouders een goede indruk van de dagelijkse gang van zaken en de sfeer in onze school. We informeren u over de manier waarop werken, over onze visie en ons schoolklimaat. 

Voor een kennismakingsgesprek en rondleiding kunt bellen met onze directeur Miriam Weegenaar (0594-500998) of een mail sturen zodat we een afspraak kunnen maken: rehoboth@quadraten.nl

Informatieavond en Open Ochtend
In februari organiseren we ieder jaar een informatieavond en een open ochtend voor nieuwe ouders . Op de informatieavond krijgt u informatie over de school, onze werkwijze en de leerlingenzorg en mag u in alle groepen kijken. We vragen vaak ook een aantal bovenbouwleerlingen om u iets over hun ervaringen op onze school te vertellen.  Op de open ochtend mag uw kind mee en kunt u samen meedoen in de kleutergroepen en de school in bedrijf zien. Op deze avond en/of ochtend krijgt u ook een informatiemap mee met daarin o.a. het aanmeldformulier. 
 

Aanmeldformulier
Met een ondertekend aanmeldformulier schrijft u uw kind op onze school in. Dit formulier ontvangt u tijdens het kennismakingsgesprek of tijdens de informatieavond/open ochtend. Met de ondertekening van het formulier gaan we er vanuit dat u de uitgangspunten van onze school, zoals die in de schoolgids worden omschreven, onderschrijft. 

Ongeveer zes weken voordat leerlingen instromen (bij jongste kleuters is dit 6 weken voor de 4e verjaardag), maakt de intern begeleider een afspraak voor een intakegesprek en mailt zij het intakeformulier naar de ouders. Tijdens dit intakegesprek is het de bedoeling voldoende informatie uit te wisselen zodat wij een inschatting kunnen maken van de zorg- en onderwijsbehoeften van uw kind. 

Mocht er sprake zijn van speciale onderwijsbehoeften voor uw kind, dan wordt in overleg met de intern begeleider de onderwijsbehoeften verder in kaart gebracht en kijken we of wij deze zorg kunnen bieden. De intern begeleider coördineert dit traject en draagt zorg voor eventuele extra ondersteuning, het aanvragen van een arrangement of plaatsing op het SBO/SO. 
Eventueel wordt contact opgenomen met de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf voor extra informatie. Doorgaans neemt de peuterspeelzaal na uw toestemming zelf contact op voor een warme overdracht zodat de overgang van peuterspeelzaal naar het basisonderwijs zo goed mogelijk verloopt.  

Na het intakegesprek wordt uw zoon/dochter in de juiste groep geplaatst. 

Wennen op school en kennismaken met de leerkracht
Ongeveer vier weken voordat uw kind 4 jaar wordt, neemt de leerkracht contact op voor een huisbezoek. Dit is een kennismakingsbezoek en heeft als doel uw kind te ontmoeten in zijn eigen, veilige, vertrouwde omgeving. Tijdens dit bezoek worden de wenmomenten gepland. Dit kunnen er in totaal vijf zijn. De leerkracht neemt een welkomstkaart mee en een kleuterinformatieboekje.  

Het eerste wenmoment vindt plaats op een ochtend samen met een van de ouders/verzorgers en duurt tot ongeveer 10.15 uur. Het volgende wenmoment mag het kind alleen komen gedurende een dagdeel. Uiteraard kan hiervan afgeweken worden. We kijken hierbij zorgvuldig naar het kind. 

Instroom van kleuters
De kinderen die vier jaar worden en naar de basisschool gaan, stromen bijna het hele jaar tussentijds in. Rond de kerstvakantie en de zomervakantie wordt het instroommoment met u besproken. Kinderen die in de zomervakantie vier jaar worden, zijn vanaf de eerste schooldag welkom.

Instroom vanaf een andere basisschool
Ouders met kinderen die van een andere school komen, hebben ook eerst een kennismakingsgesprek op school. Daarna bespreken we met u welke stappen we nemen voor een definitieve plaatsing. 

Bij plaatsing van kinderen met speciale onderwijsbehoeften, hebben we allereerst een verkennend gesprek. Indien het nodig is, vragen we nadere informatie op, natuurlijk met uw instemming. Dit is in het belang van beide partijen om een zorgvuldige afweging te kunnen maken. Leerlingen die vanuit een andere basisschool binnenstromen kunnen een dag of dagdeel wennen in hun nieuwe groep.